Pracownia polonistyczno-dziennikarska

22.05.2020r.

Witam.

Temat zajęć: Najczęściej popełniane błędy językowe. 👩‍🏫👩‍🏫

🖋🖋Błąd językowy- to niezamierzone odejście od zasad systemu językowego.

Zachęcam Was do przeczytania artykułów na temat błędów językowych.
👇👇
https://joannapachla.com/li…/porozmawiajmy-o-jezyku-polskim/
👇👇
https://translax.eu/10-najczestszych-bledow-jezykowych-pop…/

Zadanie:
Przeczytaj zamieszczone artykuły. Napisz poprawną formę wyrazu/wyrażenia w którym często popełniasz błąd.

Kochani utrwalajcie te zasady. Z pewnością będziecie popełniać mniej błędów językowych.🥰🥰


20.05.2020r.

Temat zajęć: Nieosobowe formy czasownika.👩‍🏫👩‍🏫

Nieosobowe formy czasownika to:
👇👇👇

a) bezokoliczniki, np. tańczyć, pracować.
Bezokolicznik jest nieodmienną formą czasownika.

b) imiesłowy przymiotnikowe:

– czynne (zakończone na -ący, -ąca, -ące), np. śpiewający, klaszczące,

– bierne (-ny, -na, -ne, oraz -ty, -ta, -te), np. zamówiony, dotknięta.
Imiesłowy przymiotnikowe odmieniają się tak jak przymiotniki, tzn. przez przypadki, liczby i rodzaje.

c) imiesłowy przysłówkowe:

– współczesne (-ąc), np. idąc, milcząc,

– uprzednie (-wszy, -łszy), np. zrobiwszy, wyszedłszy.
Imiesłów przysłówkowy jest nieodmienną formą czasownika.

d) formy zakończone na –no, -to tworzące zdania bezpodmiotowe, np. podpalono, pominięto, przekłuto, rozbito.
Formy te są nieodmienne, można je postawić jedynie w trybie przypuszczającym, np. pominięto by.

e) czasowniki nieosobowe nie mające formy bezokolicznika, np. trzeba, można, należy.
Czasowniki nieosobowe są nieodmienne, niektórym z nich można przypisać formy trybu, np. trzeba by, lub czasu, np. można było, można będzie.

✍️✍️Zadanie:

Do podanych poniżej form osobowych dodaj formy nieosobowe czasownika - bezokolicznik oraz zakończone na
-no lub -to.

🖋🖋Przykład:

Forma osobowa: zdjąłem
Bezokolicznik: zdjąć
Forma zakończona na -no lub -to: zdjęto

Formy osobowe (dopisz do nich bezokolicznik oraz formy nieosobowe zakończone na -no lub -to):
👇👇👇✍️✍️✍️

1. wierzył
2. mówiła
3. zawiózł
4. skorzystaliśmy
5. przybiłem


18.05.2020r.

#TeatrBagatela
#BagatelaCzytaniaPowieściwOdcinkach

Witajcie kochani Uczestnicy!
Dziś zapraszam Was do Teatru Bagatela.

Ze względu na obecną sytuację teatr przy ul. Karmelickiej w Krakowie proponuje spotkania ze swoimi widzami on-line.

Wystarczy wejść na jego stronę internetową bądź Facebooka.
👇👇👇
www.bagatela.pl

👇👇👇
https://www.facebook.com/TeatrBagatela/

Co przygotował Teatr Bagatela?

👉 Transmisje archiwalnych nagrań spektakli 🎥🎞
👉 Czytania powieści w odcinkach📚📖

Każdy znajdzie coś dla siebie.

Oto bieżący repertuar:

👉 Kwiecień i maj z "Komedioteką"
👉 "Ania z Zielonego Wzgórza" na dobranoc
👉 Bagatela w Twoim domu - "Zbrodnia i kara"
👉 Baśniowa Bagatela - "Czerwony Kapturek", "Kopciuszek"


12.05.2020r.

#TydzieńBibliotek
#ZasmakujwBibliotece

Od 8 do 15 maja trwa 17 edycja Tygodnia Bibliotek. To ogólnopolski program Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Tegoroczna edycja odbywa się w przestrzeni wirtualnej pod hasłem: "Zasmakuj w bibliotece".

Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kielcach oraz Facebooka.
👇👇👇
http://mbp.kielce.pl/aktualnosci/…/5/tydzien-bibliotek-2020/

👇👇👇
https://www.facebook.com/MBPKielce/

Co proponuje Miejska Biblioteka w Kielcach na swoim Facebooku? Zobaczcie sami.
👇👇👇
- teatrzyk dla dzieci "Nocne harce w bibliotece",
- poznacie Fruzię - bohaterkę spektaklu "Wszystkie myszy lubią ser"🧀🧀😉 z Teatru Lalki i Aktora "Kubuś" w Kielcach,
- wyjątkowe zdjęcia przygotowane przez znane restauracje i cukiernie,
- konkursy z nagrodami. Wśród nich propozycja od Instytutu Dizajnu w Kielcach. Aktualnie prowadzony jest konkurs na "Sleeveface ze smakiem"*. Fotografie można przesyłać do 13 maja.
*sleeveface czyli ubierz się w książkę 
- biurka znanych pisarzy.

Artykuł na temat Tygodnia Bibliotek znajdziecie również na stronie internetowej TVP3.
👇👇👇
https://kielce.tvp.pl/…/zasmakuj-w-bibliotece-rozpoczyna-si…


08.05.2020r.

Kochani Uczestnicy!

Rozpoczął się jubileusz Katedry kieleckiej.

Bazylika Katedralna -główny kościół diecezji kieleckiej- wkroczyła w jubileusz 850-lecia istnienia. Rozpoczął się on 7 maja 2020 roku. Uroczystości jubileuszowe Bazyliki Katedralnej zakończą się 7 października 2021 roku w święto Matki Bożej Różańcowej.

Zaplanowano ponad roczne obchody jubileuszowe. Będą to uroczystości religijne, kulturalne, a także konferencje naukowe organizowane przez kieleckie Seminarium i Uniwersytet Jana Kochanowskiego.

Przeczytajcie artykuły na ten temat.
👇👇👇
http://www.diecezja.kielce.pl/rozpoczyna-sie-jubileusz-kate…

Zobaczcie jak Bazylika Katedralna zmieniała się na przestrzeni lat.
👇👇👇
https://kielce.naszemiasto.pl/rozpoczyna-sie-j…/…/c1-7691813

Informacje na temat świętowania jubileuszu znajdziecie również w TVP3 Kielce. Zobaczcie filmik.🧐🧐🧐🎬🎥🎥📺📺
👇👇👇
https://kielce.tvp.pl/…/jubileusz-kieleckiej-katedry-na-wzg…


06.05.2020r.

Temat zajęć: Wirtualny spacer po Muzeum Stefana Żeromskiego w Nałęczowie oraz po Domu-Muzeum
w Konstancinie-Jeziornie.

Witajcie Kochani.

Za sobą mamy już dwie wycieczki na których odbyliśmy lekcje i poznaliśmy twórczość Stefana Żeromskiego.
W poprzednich latach zwiedziliśmy Centrum Edukacyjne "Szklany Dom"- dworek Stefana Żeromskiego w Ciekotach . W lutym br. odwiedziliśmy Muzeum Lat Szkolnych Stefana Żeromskiego w Kielcach. Spotkania te były dla uczestników wielkim przeżyciem.

Idealnym dopełnieniem obydwóch wycieczek będzie zwiedzenie kolejnych muzeów związanych z życiem
i twórczością poety.

Zatem zapraszam na wspólną wycieczkę.🧐🧐🧐
Na razie będzie to e-lekcja. Mam jednak nadzieję, że wkrótce się tam razem wybierzemy.🥰🥰🥰

✍️✍️✍️ Muzeum Stefana Żeromskiego w Nałęczowie
https://www.muzeumlubelskie.pl/Muzeum_Stefana_Zeromskiego_w…

🖋 Wystawa w Muzeum Stefana Żeromskiego w Nałęczowie
https://www.muzeumlubelskie.pl/WYSTAWY-1-275-39_98.html

🖋 Zbiory Muzeum
https://www.muzeumlubelskie.pl/ZBIORY_MUZEUM-1-369-39.html

✍️✍️✍️ Dom- Muzeum Stefana Żeromskiego
w Konstancinie-Jeziornie
http://domzeromskiego.pl/muzeum-dom-stefana-zeromskiego-dz…/

🖊Fotografie
http://domzeromskiego.pl/galeria/


04.05.2020r.

Temat zajęć: Poezja śpiewana.🎼🎤

✍️✍️Definicja:
Poezja śpiewana – pojemny i nieprecyzyjnie określony gatunek słowno-muzyczny, w którym utwory składają się z tekstu poetyckiego, który w zamierzeniu twórcy nie był przeznaczony do śpiewu.

✍️✍️Linki z najpopularniejszymi wykonawcami polskiej poezji śpiewanej: 🇵🇱🇵🇱🇵🇱🇵🇱
👇👇👇
https://pl.m.wikipedia.org/…/Kategoria:Polscy_wykonawcy_poe…

https://www.last.fm/pl/tag/poezja+%C5%9Bpiewana/artists

✍️✍️Poniżej znajdziecie link do interesującego artykułu pt.
"Wiersze czyli piosenki-Tuwim w muzyce".
👇👇👇

https://culture.pl/…/wiersze-czyli-piosenki-tuwim-w-muzyce-0

✍️✍️Zadanie:

Wypiszcie znanych Wam polskich wykonawców poezji śpiewanej. Zanotujcie tytuł utworu oraz autora tekstu danej piosenki.
Jeśli nasuwają się Wam artyści zagraniczni z tego gatunku również napiszcie ich nazwiska i tytuły piosenek.

✍️✍️Zachęcam do dodawania w komentarzach Waszych ulubionych wykonawców poezji śpiewanej wraz z linkami do utworów. Chętnie posłuchamy.🎧🎧


29.04.2020r.

Temat zajęć: Przegląd czasopism.

Kochani. Dziś proponuję Wam czytanie prasy.🧐🧐👀🕵️‍♂️

Sięgnijcie po dostępne w Waszych domach gazety.📰
Możecie poprosić również swoich rodziców by kupili je dla Was podczas robienia zakupów.

Teraz usiądźcie w ulubionym miejscu na świeżym powietrzu: na leżaku, hamaku, w altanie.☀️☀️🌳🌿
Przeczytajcie interesujący artykuł, przepis kulinarny, poradę.

Z pewnością każdy znajdzie rubrykę dla siebie:
- kulinaria, 🥞🥗🥗🍰
- ogrodnictwo, 🥬🥒🍒🐝🐛
- wędkarstwo, 🐟🐟
- krzyżówki, rebusy,
- muzyka, 🎻🎹🎼
- sport, ⛹️‍♀️🤸‍♂️🤾‍♀️🧘‍♀️
- podróże. 🏔⛺️🏖

W załączonych zdjęciach znajdziecie przegląd aktualnych gazet.

Przyjemnego czytania.😊🥰


27 kwietnia 2020 r.

Drodzy Uczestnicy!

Niedziela Biblijna 26.04.2020r. rozpoczęła Tydzień Biblijny. Pracownia polonistyczno-dziennikarska zachęca do lektury Pisma Świętego i publikacji Waszych ulubionych fragmentów w komentarzach lub postach na naszym profilu.

Na stronie internetowej Tygodnika Katolickiego Niedziela przeczytacie artykuł zachęcający do tej inicjatywy.
👇👇👇
https://www.niedziela.pl/…/Zachecam-do-wlaczenia-sie-w-inic…

Przypominamy, że sam Jan Paweł II nawoływał do czytania Pisma Świętego:
"Pismo Święte, jest jak orzeźwiająca woda i jak pożywienie, którym karmi się człowiek wierzący. Dlatego zachęcam wszystkich do jak najbliższych i najczęstszych kontaktów ze Słowem Bożym, do otwarcia się na jego działanie, na jego uzdrawiającą i stwórczą moc (…)".🙏🙏🙏


23 kwietnia 2020 r

Drodzy Uczestnicy.

Ostatnio podczas e-zajęć czytaliście tekst o uprawie warzyw. Dziś chciałabym zachęcić Was do przeczytania kolejnego artykułu. Tym razem zdobędziecie informacje jak kiszone warzywa wpływają na organizm człowieka oraz jak je kisić.😋😋🌶🥦🍠🍎🍏🥒🥒

Temat zajęć: Kiszonki. Czytanie ze zrozumieniem.

Poniżej znajdziecie publikację pt. "Dlaczego warto jeść kiszonki? O tym mogłeś nie wiedzieć".
👇👇👇
https://zdrowie.wprost.pl/…/dlaczego-warto-jesc-kiszonki-o-…

Zadania:

I. Przeczytaj artykuł.
II. Obejrzyj zamieszczony w linku film.
III. Napisz w jaki sposób kiszonki korzystnie wpływają na zdrowie człowieka.👍👍👌👌💪💪

Zachęcam do samodzielnego ukiszenia warzyw. Wcale nie jest to trudne. Jeśli zajdzie taka potrzeba poproście kogoś z domowników o pomoc.

Przepisy znajdziecie w linku:

http://zdrowe-kiszonki.pl/


17 kwietnia 2020 r.

Definicja:
Związek frazeologiczny - ustabilizowane w danym języku połączenie wyrazów, którego znaczenie nie wynika ze znaczeń tych wyrazów

Zadanie

I. Wpisz odpowiednie nazwy zwierząt do podanych frazeologizmów:

1. mieć ……………… w nosie
2. zbijać ……………………
3. mieć ………………… w kieszeni
4. patrzeć jak ……………… w gnat
5. zapuszczać …………………….
6. być jak ………………… ogrodnika
7. siedzieć jak ………………. pod miotłą
8. być ślepym jak …………………….

II. Wyjaśnij następujące związki frazeologiczne:
1. być z kimś na dobrej stopie -

2. brać kogoś pod włos -

3. umyć ręce -

4. ściany mają uszy -

5. pluć sobie w brodę -

6. robić coś na kolanie -

7. biały kruk -

III. Określ ludzi, o których można powiedzieć w następujący sposób:

1. ma dwie lewe ręce –
2. mól książkowy -
3. czarna owca -
4. farbowany lis –

ODPOWIEDZI:

I.
1. muchy, 2. bąki,3. węża, 4. sroka, 5. żurawia, 6. pies, 7.mysz, 8. kret

II.
1. być z kimś w zgodzie
2. starać się uzyskać coś od kogoś stosując pochlebstwa
3. nie chcieć brać w czymś udziału
4. ktoś może podsłuchiwać
5. wyrzucać sobie coś, żałować utraconej okazji
6. robić coś pospiesznie, niedokładnie, byle jak
7. fenomen, unikat, rarytas

III.
1. nieporęczny, niezgrabny
2. człowiek, który dużo czyta
3. zakała rodu, człowiek przynoszący wstyd
4. człowiek fałszywy, obłudnik, hipokryta


15 kwietnia 2020 r.

Zadania do wykonania:

1. Wysuwaj i cofaj język za zęby (w płaszczyźnie poziomej).
2. "Licz" zęby językiem dotykając je po kolei.
3. Oprzyj czubek języka o dolne zęby i wypychaj go.
4. Ściągaj wargi w dzióbek.
5. Rozciągaj wargi w uśmiechu.
6. Wciągaj policzki do środka, a potem wypychaj je na zewnątrz jamy ustnej.
7. Ruszaj dolną wargą w prawo i w lewo.

Zagadki:


1. Odgadnąć to łatwa sprawa,
Jak się zwie suszona trawa?
(siano)

2. Pełza w ogrodzie
I w lesie.
Domek swój
Na grzbiecie niesie.
(ślimak)

3. W ziemi się rodzą,
Z jednego – wiele,
Najsmaczniejsze są jesienią
Pieczone w popiele.
(ziemniaki)

4. Woda chłodna i czysta
Spod kamienia bije.
Spragniony wędrowiec
Chętnie z niego pije.
(źródło)

5. Choć nie jest kowalem,
Umie kuć wytrwale;
Choć nie jest doktorem,
Leczy drzewa chore.
(dzięcioł)


8 kwietnia 2020 r.

Witajcie Kochani.
Dzień pierwszy e-zajęć czas zacząć.
Pracownia polonistyczno-dziennikarska
Temat zajęć: Epitet

Najpierw przypomnijcie sobie czym jest epitet. Przygotujcie kartkę i długopis.

Dla przypomnienia:
Epitet to wyraz określający (najczęściej przymiotnik, rzadziej imiesłów lub rzeczownik) jakąś cechę lub przedmiot.

Przykłady: piękna Helena, żółty kwiat, skrzydlate słowo.

Zadanie dla Was:
Znajdźcie epitety w wierszu Juliana Tuwima pt. "Spóźniony słowik".

"Płacze pani Słowikowa w gniazdku na akacji,
Bo pan Słowik przed dziewiątą miał być na kolacji,
Tak się godzin wyznaczonych pilnie zawsze trzyma,
A już jest po jedenastej - i Słowika nie ma!

Wszystko stygnie: zupka z muszek na wieczornej rosie,
Sześć komarów nadziewanych w konwaliowym sosie,
Motyl z rożna, przyprawiony gęstym cieniem z lasku,
A na deser - tort z wietrzyka w księżycowym blasku.

Może mu się co zdarzyło? może go napadli?
Szare piórka oskubali, srebrny głosik skradli?
To przez zazdrość! To skowronek z bandą skowroniątek!
Piórka - głupstwo, bo odrosną, ale głos - majątek!

 

Nagle zjawia się pan Słowik, poświstuje, skacze...
Gdzieś ty latał? Gdzieś ty fruwał? Przecież ja tu płaczę!
A pan Słowik słodko ćwierka: "Wybacz, moje złoto,
Ale wieczór taki piękny, że szedłem piechotą!"